tisdag 5 januari 2010

Vargjakten som blev vargslakten och en skandal






Här kan ni läsa Gunnar Gillbergs intressanta artikel i GP om vilken skandal vargjakten är internationellt för svensk miljövårdsarbete. Man kan lägga till att denna vargslakt har blivit också en miljöpolitisk skandal för miljödepartementet, samt en journalistisk skandal i brist på vettig bevakning, något som jag skrivit om tidigare.

Idag kom jag på att ingen har pratat om ammunitionen - dels om det är plågsamt för djuren, och dels hur mycket till exempel bly som blir kvar i skogen. Vi vet ju sedan tidigare att jakthagel och kulor sprider tonnvis bly i våra skogar och dessutom hamnar det ofta i fåglar och andra djur och dödar dem. Havsörnar har varit ett sällsynt tragiskt fall för blyförgiftning. Jag har en gång vittnat en blyförgiftning, när vår hamster gnagade sin bur, som var målad med färg som uppenbarligen innehöll bly. Det tog lång tid för oss (och veterinären) att fatta vad som var problemet, och djuret tappade allt hår, blev mycket dålig, ramlade, och till slut trillade ett öga av innan djuret dog! Det var fullkomligt hemskt, och gick väldigt fort. Så man kan bara föreställa sig vad allt bly gör i skogen mot djuren där.

Jag har även läst beräkningar om hur många skadeskjutna vargar som det irrar i skogarna nu då man låtit ovana och dåliga jägare skjuta hejvilt, samt hur många ungar som inte föds på grund av att honan dödats. Antalet dödade vargar blir därmed högre än kvoten om de icke födda ungarna och vargarna som dör senare av sina skador räknas in. En skandal helt enkelt.


* * *

Visserligen kan jag förstå att när landets näringslivstoppar vill jaga varg är det svårt för en borgerlig regering stå emot. Men samma borgerlig regering borde inse att 2010 är valår och då har varje medborgare bara en enda röst - även näringslivstopparna. Det vore väl klädsamt att lyssna på t ex MUF:s Niklas Wykman och inse att vargen kan bli mycket farligare i en valrörelse än i skogen.

Annars vill jag tacka alla som läser min artikel och alla glada tillrop, det värmer mer än ni kan ana!