söndag 31 januari 2010

Vänder vargvindarna nu?

Det känns som om journalistiken börjat nu bevaka vargfrågan ordentligt. Eller vad sägs om det här axplocket?

Jag Guillou skriver i Aftonbladet om hur Svensk Jakt - Jägarförbundets tidning - är en propagandaorgan som ändrar på statistik och gör svart till vitt. Att de är värre än Pravda under Stalins tid i att propagera. Guillou bör ju veta ;-) Men hur som helst påpekar han att agendan som jägare har är att utrota vargen. En bra artikel - men Guillou blir ingen bra röst för vargarna, han har skjutit varg i Ryssland och har vargpäls själv.

Vetenskapsredaktionens chef på DN Karin Bojs har granskat hur vargforskningen finansieras och visar att jägare finansierar vargforskningsstationen i Grimsö (där Olof Liberg som varit regeringens sakkunnig huserar, trots att hans doktorsavhandling handlar om tamkatter) - något som styr forskningen mot jaktfokus.

Uppsala nya tidnings ledare i sin tur tar upp det faktum att Jägarförbundet fick av någon grumlig anledning ta över viltvården 1938 som någon form av delegering...något som är helt vansinnigt i en modern stat.

Och i färsk minne har vi inslagen på SVT om hur riksdagens jaktklubb vägrar som enda intresseklubb lämna ut sina medlemslistor, och hur de har jaktlokaler i källaren på riksdagen.

Och när de etablerade riktiga forskarna skrev på DN debatt om att deras forskning tar man inte hänsyn till alls på regeringskansliet fick nog fler än jag hicka.

Över 5000 har läst min kritik av vargjounalistik på Second Opinion, och 105 tummen upp har jag fått - ligger som etta som månadens mest lästa artikel. Men jag måste säga att det har vänt nu under januari, nu kommer den riktiga journalistiken och jag hoppas den är här för att stanna, så rovdjuren får också sitt perspektiv ut i medierna.