tisdag 20 oktober 2009

SD:s stöd finns hos desillusionerade f d arbetare

Idag fikade jag med professor Tapio Salonen. Han är från Landskrona, där jag jobbar tidvis numera. Vi pratade om stadens problem - Salonen har ett stort forskningsprojekt på gång där för Växjö universitet. Området där SD fick mest stöd i Landskrona (där SD är stark) består av äldre eller pensionerade industriarbetare som fick aldrig den framtid de skulle få i industristaden som började tyna redan 30 år sedan.

Att staden sedan har gott om hyreslägenheter i centrum har bidragit till den etniska koncentrationen som finns där idag till skillnad från andra städer där centrum har tömts från billiga lägenheter för länge sedan, det gör bara polariseringen mer komplett. Tapio berättar att omsättningen och antalet människor som strömmar igenom fastigheterna är väldigt stor. Jag ser framemot hans forskning som ska förhoppningsvis presenteras stort nästa år. Under tiden knegar jag vidare med mitt och lär mig allt mer om Country´s crown.

Landskrona är faktiskt en mycket trevlig stad. Och jimmysar där är inga unga män, utan gamla! Mediebilden är fel. F ö kollade jag PP och de har minsann knappt några invandrare eller kvinnor med på sina lokala organisationer heller. Populismen är en (svensk) man.