onsdag 2 september 2009

Tes - antites - syntes i tidningsbranschen

På Mindpark kan man läsa Judy Sims lista över "tidningsbranschens vanligaste lögner om sin existens". Jag kände mig utan tvekan utmanad och svarade på nummer fem, den om att folk kommer att betala för journalistiken.

Och rätt som det är hade jag skrivit en essä...(!). Hur som helst svarar jag så här:

Låt oss prata innehåll - kundnytta om ni så vill. News/nyheter är ju något som borde bidra till att vi på ett bättre sätt kan orientera oss i vår nya tid och vårt närsamhälle men också sätta vårt liv i ett större sammanhang och kontext. News/nyheter ska hjälpa oss att ta bättre beslut, helt enkelt. Nyheter ska inte vara förströelse, utan samhällsinformation.

Genom att jämföra med medicinska termer kan man kanske förstå paradigmskiftet bättre. Jämför det hela med diagnos, att någons ska beskriva ett tillstånd i samhället (eller individen). Då blir det tydligt att nätet är homeopatin med de individualiserade erfarenheterna och lösningarna för var och en medan den klassiska journalistiken är mer det evidensbaserade vetenskapliga och källkritiska medicinska läkekonsten som du möter på akuten. (Förhoppninsvis).

Då uppstår två frågor:

---------------

Läs resten på Mindpark!