lördag 12 september 2009

SM i Plättmästerskap - jag deltar!

Jag älskar att göra plättor till frukost. Här kan ni se ett äldre stilprov på hur jag vänder plättor och på bilden här till höger är dagens variant med rågmjöl och inlagda ingefärpäron till. Jag tycker faktiskt att vi borde ha tävlingar i pättstekande. Det kunde gå till så här:

Pättmästerskap - innehåll, smak, design och teknik

1) De tävlande får alla tillgång till 10 fräscha kravmärkta ägg, 1/2 kg vetemjöl, 1/2 kg valfritt annat mjöl (kan vara också vete), 500 g margarin, 1 liter mjölk, salt och socker samt en valfri ingrediens till.


2) Man ska använda en egen recept och steka 10 plättor


3) Tekniskt sätt räknas tiden och den som är snabbast får ett antal exta poäng


4) Plättornas utseende poängsätts, brända och trasiga, ojämna och annars fula plättor drar ned på poängen. En godkänd plätta ska vara lagom tun och guldbrun, rund och med diameter med minst 20 cm.


5) Stektekniken ger poäng, luftvändning höjer poängen, en hel volt i luften ger bonuspoäng. Man bedömer också vriströrelsen i luftvändningen, målet är att det ska se så enkelt ut som möjligt med minsta lilla rörelse (samma princip som i dressyrridning, att det man gör på hästryggen syns ej).


6) Smaken - en jury ska sedan smaka av plättorna och de godaste ger mest poäng. Plättorna ska ätas med t ex jordgubbssylt - alla ska ha samma pålägg som är förhandsbestämt.

Vad säger ni mjöl-, margarin-, ägg- och mjölkproducenterna, ska ni sponsra SM Plättan?!
Maken nyss efter att ha avverkat halva plätthögen: - Jag trodde din tävling handlar om att äta så många som möjligt...