tisdag 28 april 2009

The Office Report

Här är kollegan för idag...








..och här är mitt kontor idag...




Här är finskans utbredning i Sverige - enligt SCB. Läs mer statistik om oss nästan 600 000 personer t ex här.


Professor Liz Kelly har rört till det på jämställdhetsfronten och Expressens Johannes Forssberg på Expressen hakar på modigt utan att inse att han rör till det i ett getingbo - snart översvämmas hans e-postlåda av arga människor som säger att "Det är alltid mannens fel!!" utan att inse att Johannes har inte sagt något annat - utom att i och med vi inte vet vilka förövarna är så kan vi ju kanske idka lite självförsvar.

Jag har skrivit om folket som kräver cykelhjälmar på minsta lilla barn men låter dem gärna leva loppan i jämställdhetens namn...här skrev jag om tjejetidningen som fullständigt fick mig att gå i taket med tossiga "sexråd" till döttrarna, samtidigt som vi föräldrar såklart betalade för prenumerationen, och här en text som jag än idag står för. Att mitt jobb som mamma är både förmedla jämställdhet men också skydda min dotter och inte skicka henne oförberedd till den värld som kan vara så tuff. Man ska inte vara naiv, som Johannes skriver. Idag är dottern 22 år och reser just nu runt i Asien efter ett och ett halvt år i Dublin. (Jag hade glömt hur mycket jag skrev på Sourze 2002 - faktiskt roligt att läsa idag hur det var sju år sedan.)

Här är dagens bästa medieanalys om mediedrev - kan bara hålla med om detta. Och byt ut "ljuga" mot "hota" så får ni kärnan i bloggdrevet som jag hamnade i.