måndag 13 april 2009

Grävlingarnas gravar

Vi har precis kört nästan 700 km från Bålsta. Och passerat massor av döda djur; 8 grävlingar, 2 katter, räv, rovfågel, två harar, några oidentifierade köttklumpar...det är så sorgligt. Det gör mig fysiskt ont när jag ser alla döda djur påkörda, fångade innanför säkerhetsstaketen och mellan rusande bilar på motorvägar. Man kan bara ana dödsångesten. Värst är sträckorna där det finns betonghinder mellan filerna, såsom i Järfälla, där djuren tror att de kan springa över vägen men sedan är det en vägg mitt i.

Jag skulle vilja ha djurtunnlar och djurbroar som i andra civiliserade länder, för vi kan inte döda tusentals djur varje år utan att det straffar sig i naturen.

Påsken var annars bra, ska lägga ut bilder när jag hinner. Vi planterade vinrankor :-D