fredag 17 april 2009

En bra dag

The Pirate Bay -grabbarna blev dömda. 30 mille i skadestånd är väl att ögontjäna USA men samtidigt är ett år fängelse rätt rimligt och den ekonomiska beräkningen stämmer, d v s hur många som snuvat på andras produkter. Jag undrar bara om grabbarna blir utan internet i fängelse. Och mobiltelefon. För då motsvarar det ju nästan livstid för dessa on-line -ideologer.

TPB har försökt att göra en revolution, och en religion av tekniken. Tradigt, tycker jag. Det som är bra idag är att allt fler som egentligen ogillar grabbarnas framfart vågar säga sigg - trots att journalister ännu på betald arbetstid försvarar det att man snuvar deras freelancekollegor inkomsterna.

Hörde också att killarna inte kommer att kunna åka till USA - ever.

Sedan ringde dottern: hon är i Laos på väg till Kina. Skönt att höra att hon är på väg mot Europa i alla fall.

På jobbet var det en produktiv och bra dag; en tuff situation i början av veckan vändes till fördel idag.

Och på lunch hittade jag:
1) "finsk lakritsglass" hos Lunds bästa glassaffär, Glasskulturen. Och det visade sig vara salt lakrits!
2) halva priset på halva priset på KappAhl och fyndade jacka, klänning och en skjorta.

Maken ringde och berättade att sonen ska till en kompis hela kvällen. Vi är ensamma...

Sedan ringde bästa väninnan och berättade att hon hade massor av mat över så om jag ville slippa laga fredagsmiddag skulle jag kunna hämta bara. Hon hade varit catering-ansvarig och på en festmiddag idag blev det över superrgod mat. Jag åkte hem till henne och hem med en full kasse med färdig mat - dukade ute i trägården och när maken kom hem - voilá - middag för två ute. (Hade hunnit på systemet också och köpt röd skumpa och hefe veteöl, makens favvo).

Så det var en riktig bra dag - och nu loggar jag ut för det kan bli även en riktigt skön kväll, vi är ju på tumanhand :-D