måndag 6 april 2009

Alex Schulman om kärlek och Jonas Gardell om Jesus

Alex Schulman kritiseras för att vara en elitist som får massor av plats i tidningar bara han skriver om sin mediala pappa. Men jag tycker det är kul att folk växer upp och vågar berätta om sina gamla farsor som dött, och släppa fram det mänskliga. Jag kommer att läsa boken - absolut, Alex. Och det är mer än klassfråga; det är ju också en finsk kultur som finns i botten (är inte Alex lite av en finländsk bydåre!) eftersom pappan var finlandssvensk och höll fast i de finska traditionerna; och det är en generationsfråga också.

Vet inte om jag ska läsa Gardells Jesus för oavsett om han tror eller ej (han gör) så gör han Jesus till "sin" och det känns att han är mer ute efter att säga att hans Jesus är rätt och andras fel: så tror jag inte Jesus tänkte manuset, faktiskt. Men svärmodern hade ändrat sin åsikt om Jonas Gardell efter stjärnorna på slottet, så kanske ska jag också ge honom och hans Jesus en chans.