tisdag 24 mars 2009

Vanjas tid är nog över

Här grubblade jag över att LO-Vanja har varit så osynlig och helt plötsligt exploderade det - hon finns överallt.

Det som är glasklart är att en styrelse har alltid ansvaret och kan aldrig hänvisa till att "vi visste inte vad vi skrev på". Det har jag lärt mig på min svindyra styrelseledamotdiplomkurs. Att det kan vara svårt att sätta sig på tvären i en styrelse och säga att "nej" jag tänker inte rösta för detta. Men det enkla är att man har personligt ansvar och det är det man ska göra. Och det bör Vanja veta eftersom hon sitter på så många styrelsestolar. AMF-pensionerna är inte de enda.

Förre VD:n är också en skurk som mjölkar skattebetalarnas pengar. Men det är inte olagligt om han har ett kontrakt som styrelsen skrivit på. Styrelsen är juridiskt ansvarig. Och Vanja sitter där av ideologiska skäl. Därför blir det så tokigt.

Man kan konstatera också att Vanja verkar ha taskiga pr-konsulter runt om sig nu när det stormar...