fredag 6 mars 2009

Ryanair startar egen busslinje

Jag är en trogen kund av Ryanair. När jag har behövt flyga så har jag kollat Ryanair och fixat resor som annars inte hade blivit av. Vi har rest hela familjen till Sardinien två veckor - flyg + boende (B&B via Ryanairs sajt) gick på 10 000 kr. Jag har flygit fram och tillbaka till Hahn dels när vi bodde i Bad Homburg (Frankfurt am Main) och när dottern av utbytesstudent i Tyskland kunde hon och vi resa och träffa varandra tack vare de billiga priserna. Och när hon flyttade till Irland - jo, då tog jag Ryanair dit.

Visst, det är jobbigt att ta sig till Skavsta. Och i Göteborg var vi på fel flygplats en gång, och en gång hade de fel starttider på webben. Och jag blev besviken när Ryanair slutade flyga från Malmö - hur ska jag nu flyga till Europa billigt? Och en gång missade jag planet i Hahn efter en tuff Strasburgvecka (Europeiska parlamentet) och även Lena Ek - Europarlamentariker, eller MEP som man säger - missade samma plan, för de är obevekliga vid check-in, är man en minut försenat så går det inte checka in. Men då bokade vi om ett nytt plan till nästa morgon och åkte på en tysk herrgård, käkade jättegott och drack god Rheingau och snackade! Perfekt.

I höstas slutade Flygbussarna köra direkt från Lund till Sturup (25 minuter) och istället kör via Malmö (70 minuter). När jag hörde idag att Ryanair har nu startat priskrig mot Flygbussarna till Skavsta - så säger jag bara att inrätta en busslinje från Lund igen. Ni har bästa priser, kompetent personal (även från Baltikum, vilket jag tycker är ett plus för jag gillar EU) och man vet vad man får. Om en resa kostar 100 kr - då kan man inte ha första klass utan då är det transport. Och det är helt ok med mig.