tisdag 17 mars 2009

Nu verkar alla ha fattat...

Minns ni 2004 när jag skrev min licentiat om sociala medier (Den sociala offentligheten) och gav dessförinnan intervju till Pitetidningen om att föräldrar måste hänga med i sina barns surfande? Eller när jag var expert på Aftonbladet när föräldrarna ställde frågor om chatt? Eller när jag var uppe i Umeå med Ecpat 2005 och pratade om samma sak? Eller när jag var på SVD och intervjuades om hur man skyddar sina barn bäst på nätet.

Jag har i alla tider fått massa mothugg om "barn ska få ha sin plats i fred" och "att föräldrar ska inte lägga sig i tonåringarnas liv och kultur" osv.

Men äntligen har det vänt! Kolla här. Nu är det helt accepterat att man ska hänga med i barnens utveckling och nätanvändning. Men det tog tid. Hoppas vi inte hann förlora alldeles för många ungar.