tisdag 10 februari 2009

Produktplacering i böckerna vår framtid?

Det har hänt tre saker som påverkar nätsamhället i framtiden.

För det första jublar jag för EU:s beslut att skydda barnen på nätet. Läs mer här. Och noterar med intresse att nu gör flera journalister "tester" och lägger ut profiler som unga tjejer på nätet för att upptäcka att dessa kontaktas omedelbart av vuxna män. Något som jag tjatat sedan 2004. Bättre sent än aldrig.

För det andra kan man konstatera att Finland och Sverige tar helt olika principiella inriktningar beträffande offentlighet på nätet fast länder liknar varandra och är båda spetskompetensländer inom IT samt har hög datortäthet och bredband för alla.

I Finland har hovrätten konstaterat att skyddet för privatliv går före yttrandefriheten. Det är statsminister Vanhanen som stämt sin förre flickvän för rafflande detaljer i hennes bok om deras relation. Han sade på TV idag att han vill se om det går att skydda privata relationer som politiker. Rätten till privatliv finns i FN:s och Europarådets konventioner för mänskliga rättigheter och finns också nämna i den svänska grundlagen.

Trots det är det få som försvarar rätten till privatlivet i Sverige lika ivrigt som allas rätt till all information om alla (gratis) på nätet. Pirate Bays blivande rättegång om fildelning har fått religiösa och ideologiska proportioner - tron i att allt ska vara framme om allt utan kostnad höjs som en religiös dogma av många - och Sverige beskrivs som föregångslandet av de svenska journalister som bevakar rättegången. En välbehövlig egotripp för Sverige är detta - men är det nyttigt för alla i längden?

Nu ska man komma ihåg att inskränkningar i upphovsrätten betyder inte censur utan att man får inte ta någon annans verk utan tillåtelse och utan att betala. Vanhanen drömde inte om att stoppa boken - det skulle inte gå - men han fick ersättning, och det är väl ok, eftersom författaren har gjort pengar på hans namn. Boken säljer ju.

Som PR-konsult måste man förstås skratta åt den finska bokhistorien. Ex-flickvännens bok får nu prime time reklam i nationell tv både i landet och i andra länder! Bättre reklam kan man ju inte få än att bli stämd av statsministern...

Och som PR-konsult funderar jag vad som händer om Pirate Bay blir vår framtid. Vem skriver böckerna då? Vem ger ut dem? Ska alla vara hobbyförfattare? Ska jag produktplacera loggor och företagsnamn i mina framtida böcker, som min man föreslog.

Jag kan ju börja min nästa bok med t ex:

"När jag satte mig i min nya Renault Megane Optimale 1.6 ECO2 Flex Fuel Touring och vred på startnyckeln visste jag det. Jag hade insett det äntligen och nu var jag på väg att göra slag i saken. Bilen rullade mjukt på den heta motorvägen och reklamskyltarna för Stinsens shoppingcenter flashade förbi. Musiken från MixMegapol fyllde mina tankar, den senaste låten från Mando Diao, Dance with somebody, pulserade rytmiskt i hela bilen. Jag skulle minsann dansa med någon..."

Eller?