onsdag 18 februari 2009

Kontrakt är inte kontrakt på nätet?

Den här nyheten om att Facebook äger allt material även i stängda konton överraskade mig. Jag hade inte sett detta innan. Jag visste dock sedan tidigare att Facebook äger alla bilder som du lägger upp (tillsammans med dig) och det är lite tveksamt kan man tycka. Allt detta går man med på när man klickar sig i "I agree" rutor - det är då man ingår avtal med webbpublicisterna.

Men enligt avtalslagen när jag läste den senast gäller avtalen såsom det står när båda skriver under. På webben har man likställt underskrift med att man klickar på rutan "I agree".

Att den ena parten sedan gör som Facebook och ändrar i paragraferna i avtalet efteråt är ju inget annat än avtalsbrott! Man kan inte ändra i avtalet utan att båda parter är överens om det - det är ju själva idéen med ett avtal, att det som gäller just då och i skrift gäller. Vad är poängen annars?

Jag blir mer och mer beklämd över den utveckling av egna regler som verkar vara skilda från det fysiska samhället som sker på webben. Grrr. Avtal gäller!

Nu ändrade Facebook tillbaka till avtalet som fanns innan efter en storm. Men vi måste kunna lita på att saker och ting gäller såsom vi har skrivit på dem - förlåt - klickat på dem.