tisdag 17 februari 2009

Bloggarna vs gammelmedier

Tillhör jag gammelmedier? Eller bloggare? Jag vet faktiskt inte. Just nu diskuteras dessa två läger som varandras motpoler bl a i Debatt på SVT. Jag tror inte det är så. Men jag vet ett och annat om hur bloggstormar börjar. De mest fanatiska bloggare menar att det handlar om att de "har rätt" till svar och om någon inte svarar - ungefär som politiker som jagas av kvällspressen - så skruvas tonläget upp och allt fler ansluter sig.

Bloggstormar underblåses ofta genom att man uppmanar folk att kolla in inlägg och storma, att man skickar runt länkar, sms och andra i syfte att ragga nya tyckare in i stormen. Allt är inte bara något som händer av sig självt utan mycket är resultat av någras idoga försök att få igång en storm.

I would know. Har ju fått veta från många hur man uppmanade att attackera mig och skriva nedsättande om mig i samband med bloggdrevet 2007. Då trodde jag att jag hade en debatt med i princip en person och förstod inte att jag var på en "scen" - och att alla uppmanades kasta ägg på mig. Och alla kastade. Ingen lyssnade när jag sade att det är inte sant, det ni påstår. Inte ens när motparten i debatten sade att "stopp, nu räcker det". Alla bara fortsatte som en mobb. Därför skriver jag inte om allt som jag egentligen känner för. Och vi är numera många som tiger på nätet, jag vet det. Jag har träffat många.