onsdag 25 februari 2009

Äntligen efter flera hundra år av tvång!

Bra att kårobligatoriet avskaffas på universiteten. Jag fick aldrig något för pengarna som man var tvungen att betala till kåren när jag studerade. Och de svenska studentkåren har verkligen inte kämpat för att höja kvaliteten på utbildningarna, utan snarare för sin rätt att festa eller vara en inkubator för blivande partipampar. Kårvalen hade på min tid runt 20 % deltagande, och det lär vara lika lågt idag. Och när jag arbetade många år som högskolelärare så minns jag kåren bara när de absolut kämpade för att hålla undervisningsfria onsdagar undervisningsfria "för sina möten" - vilket bland annat resulterade att gästande stjärnföreläsare som bara kunde på en onsdag inte kunde bjudas in - för studenterna fick inte ha det obligatoriskt att komma och lyssna. Ju mindre undervisning och ju mer vetorätt i kurslitteraturen desto bättre - det var kårens målsättning.

Så kåren får skylla sig själva. De har lyckats demokratisera fram sjunkande resultat och en lärarkår som är utbränd och som hinner aldrig forska = förmedla spetskunskap till studenterna. Nu är festen slut :-(

PS. Enligt grundlagen får man inte tvångsansluta någon i Sverige i en förening mot sin vilja.