söndag 19 oktober 2008

Jag har fortfarande inte hittat den där förbannade PIN-koden

Jag har haft postgiro så länge jag minns. När vi bodde tre år i Tyskland blev det Plusgiro och Postens kassa blev Svensk Kassaservice. Varje gång man gick in var det nya regler och påhitt. Men jag var trogen. Sedan blev jag helt plötsligt Nordea-kund. Utan att någon frågade mig. Utan att få ett enda brev hem om att jag blivit tvångsansluten som kund i en bank jag inte valt.

Nu har Nordea bestämt att a) jag kan inte skrapa fram mina kontrollsiffror längre och kan alltså inte göra mina plusgiroärenden via nätet b) att jag får inte lyfta mer än 15 000 kr från mitt eget konto per dag och gång - av säkerhetsskäl. Inte heller överföring mer än 15 000 kronor till någon annan skulle vara möjligt.
När jag skulle ta ut ett större belopp inför husköpet fick jag rådet av Nordea att "gå till fler kontor och lyfta pengar under en och samma dag". Vem har tid? Är inte det en säkerhetsrisk om jag springer runt med en större summa cash i fickan? Och vaddå säkerhetsskäl om man gör en överföring?

Nordea - kan ni förklara varför jag är inte betrodd mer än ca 1500 euro av mina egna surt förvärvade pengar? Vad säger Finansinspektionen? Eller EU-kommissionen?

Hur som helst har Nordea nu skickat - utan att jag bett om det - en säkerhetsmanick + ett kort + en säkerhets(PIN)kod. Alla tre grejor i separata försändelser. Så när PIN-koden kom först av alla trodde jag att det var fel Sen kom manicken och lappen till posten (nåja, blomsteraffär är det faktiskt med postservice) att hämta försändelsen. Jag förväntade mig ingen försändelse och glömde bort lappen. Tills det var för sent att hämta ut den. Fick ett brev från Nordea som sade att jag ska få ett nytt kort. Då fattade jag vad som var i försändelsen. Den som åkte tillbaka. När jag några veckor senare tog äntligen en promenad till blomsteraffären och hämtade mitt nya kort - då visade sig att jag vet inte var PIN-koden är.

Ikväll har jag städat alla papper och pärmar och letat efter PIN-koden. Hittar inte den. Har nog slängt den i tron att det var fel från början. Så jag kan fortfarande inte använda min postgiro, sorry, plusgiro. Kanske jag ska åka till Köpenhamn och se om jag kan få en dansk variant.

Men jag fick städat i alla pärmar och slängt hur mycket som helst gamla papper. Tack, Nordea!