fredag 5 september 2008

Avellan måste ta chansen och prata om och på finska

Avellan 2005, foto: Linda Berglund
Avellan har länge varit en liberal röst med finska värderingar. Nu ska hon bli politisk redaktör på DN.

Jag såg henne förbigående i Stockholm när hon var kompis med Asta Lumikero, min dåvarande tv-chef på SVT. Jag köpte en begagnad vinterjacka av Asta - hon brukade sälja sina begagnade kläder på redaktionen ibland. Heidi har någon gång - till motsats för Asta - tagit upp det finska språkets status i Sverige, men knappast tillräckligt med tanke på hur många vi sverigefinländare är. Med tanke på att det är många finnar som beställer DN så borde hon verkligen tänka på att lyfta finska språkets ställning framöver. För övrigt har jag sprungit på en Avellan som översatte Mannerheims memoarer till finska - han dikterade till f d underrättelsechefen Aladár Paasonen i Schweiz på svenska och hade sekretere som skrev rent och översatte. En av dem var Avellan. Och jag har sett att Heidi har skrivit om operation Stella Polaris - en underrättelseoperation som skedde 1944. Så det kan hända att hon är rent av född i storpolitiken - om hon tillhör samma gren av Avellans. Jag har aldrig frågat.