fredag 22 augusti 2008

Var var sportjournalisterna som borde fattat fattningen?

Ara som lade ifrån sig bronsen på olympiska spel satt i morgonstudion idag och förklarade. Man gick igenom bildsekvenserna och han visade pedagogiskt när det begicks domarfel efter domarfel - inför världspubliken. Han berättade hur idrotten blivit korrupt efter att italienaren tog över det internationella förbundet och hur domarbedömningar idag är helt öppet partiska - det finns ju pengar i att tippa rätt vinnare via odds och andra spel. Hur judo haft samma regler i 100 år, men hur brottningen ändrar regler hela tiden - ingen vet vad som gäller. Jag fick samma bild bekräftad idag av en kollega vars bror är elitbrottare. Alla seriösa brottare tycker tydligen att Ara gjorde rätt.

Och jag börjar fatta - hur skulle han kunnat få 20 minuter i en tv-studion för att förklara allt annars? Var har journalisterna varit som bevakar idrott? Varför har man inte grävt och avslöjat korruptionen? Varför sänder man bara rakt ut matcher utan kommentatorer som kan sin sak (idag refererar de bara - men förklarar inte)?

Det enda sättet för Ara för att få publicitet för denna fråga - och rädda idrotten som han älskar - var ju att göra något spektakulärt. Och han sade att han klarade inte att stå där och låtsas, hans gräns gick där. Han gick och lämnade medaljen.

Föreställ er att Karolina Klüft skulle gjort så - då hade ALLA journalister varit på hennes sida och granskat vidriga regler och domare genast. Men när invandrar-Ara gjorde det började medier diskutera om det var ok eller inte!

Ara - du är vinnaren i mina ögon. Starkt jobbat och verkligen en idrottsman som älskar sin idrott. Och heder åt SVT:s morgonstudio också som tog tag i detta komplicerade fråga och verkligen lade ut det så att även icke-brottare som jag fattade.

Apropå tv - idag fyller finska red 20 år på SVT. Jag var där 1991-92 och gjorde Uutiset och producerade tre Ykköskanava + medproducerade en (30 min dokumentärer).