söndag 10 augusti 2008

Släktträff i Halland

Foton: JPA



Här är en del av vår släkt. Vi försöker ses varje år en gång nära platsen där släkten haft sina ägor. Dopp i Svarsjön är ett måste. Det var inte så kallt som många trodde.


Traditionsenligt började det också spöregna på natten och hela dagen idag. Medan bilkaravanen från Halland bar släktingar till de andra delarna av landet dit släkten numera spridit sig skulle jag ta tåget från Varberg till Lund. På stationen hade jag en timme på mig och det bara råkade vara så att en god vän som bor i Luleå råkade vara i Varberg för bröllop. Jag ringde henne och japp - hon kunde komma till stationen och fika lite. Så praktiskt att kunna träffa helt impulsivt sina vänner från Norrbotten - i Varberg.

Och till slut dagens gnäll: SJ är utan tvekan något opålitlig på sträckan Göteborg-Malmö. Om det inte är problem med kaffet på morgontåget, eller att man säljer internetuppkopplingar som inte finns, så är det något annat: idag kunde jag inte köpa någon andra klass -biljett från Varberg till Lund för "de var slutsålda". Det som maskinen försökte sälja till mig var första-klass på nätta 580 kr (enkel resa). Jag hoppade på tåget utan biljett - och köpte en där för 300 kr (som är dyrt också) men tänk hur många som antingen inte vågar kliva på sitt tåg eller köper i onödan första klass, bara för att en maskin inte säljer en färdbiljett trots att man kan sitta t ex i restaurangvagnen under resan.