måndag 25 augusti 2008

No more Posten

Jag hittade i slutet av juli tre böcker på nätet och beställde dem. Redan två dagar senare hade jag fått postavin (nåja, någon post finns inte i närheten, det är en blomsteraffär rätt lånt borta) att hämta paketet. Nu var jag bortrest på semester då - men när jag kom två veckor senare hem var ju avin där. Så jag till posten. Eller alltså blomsteraffären som öppnar 10.30 på morgnarna så innan jobbet hinner man ju inte dit. Men en dag hann jag dit innan 18.00 då de stänger.
- Paketet är inte kvar.
- Vaddå inte kvar?
- Nej, den har skickats tillbaka igår.
- Vaddå tillbaks?
- Vi håller dem bara i två veckor nufortiden.

DET var nytt - jag hade inte ens kollat, trodde att en månad gäller som vanligt. Jag har inte fått något brev om detta heller hem - att posten bara håller paketen nuförtiden i två veckor. Eller alltså blomsteraffären som föreställer posten.

Jag ringde till bokbolaget, de ringde tillbaka och skickade böckerna igen. Avin hade kommit i fredags. Men det var försent att åka och hämta dem då. Så idag såg jag till att efter jobbet köra fort fort fort för att hinna till posten, alltså blomsteraffären, innan 18.00. På avin står det att man ska ha med leg och att de ger inte ut några paket utan underskrift och leg, och att alla leg reggas också. Kontroll bland blommorna med andra ord.

- Den här försändelsen är inte kvar, säger expediten.
- Vad?!
- Nej, detta har gått tillbaka några veckor sedan.

Då inser jag att jag tagit av misstag den fösta avin - den som kom några veckor sedan. Jag förklarar att paketet har kommit åter, jag har fått avin i fredags, och om de bara kollar på hyllan så hittar de nog den genast. Det är samma böcker, samma avsändare, samma jag, samma adress...

- Nej, jag kan inte lämna ut paket till dig.
- Varför, det är ju inte reggat som REK precis? Jag är jag, det är mitt namn, paketet finns här bakom din blomsterskåp på någon hylla, så många paket kan det inte ha kommit på fredagen, det är väl bara att titta...
- Nej det är det inte. Jag vet inte vilken paket det är. Och på datorn kan jag inte se något annat än kollinumret.

Hon vänder datorskärmen till mig och rätt: det är bara långa sifferserier som paketen är reggade som. Inga avsändare, inga kg eller g, inga adresser eller datum. Bara 23948774938594850698304683046930458490583094980496894538232...

Alltså ingen paket utan rätt avi = rätt kollinummer. Geesus v i l k e n byråkrati! Som om hon hade tusentals paket där - fast det var bara 250 (sade hon) och om hon velat hade hon ju kunnat kolla lite i alla fall.

Då frågar hon:
- Du har inte fått SMS? Då kan du få ut det.

Vaddå SMS? Jo, jag har sett på tv att man kan få paketavin som SMS i mobilen. Men bara att det är reklam på tv betyder inte att man MÅSTE ha det. Jag har inte fått någon annan info om SMS hem så jag skulle kunna ta ställning, och nej, jag surfar inte in på postens hemsidor efter tv-reklam lika lite som jag surfar in på Kellogg´s hemsida efter reklam för frukostflingor. Jag har annat att göra.

Så här sitter jag utan mina böcker - och försöker hitta den rätta avin med mitt namn, med samma avsändare, med samma adress, med samma paket - som finns i den som jag har här - den med fel kollinummer. Men härefter vädjar jag till er som skickar paket till mig: välj någon annan distributör än Posten tills danska posten städat undan idiotierna. Och jag kommer inte köpa en endaste blomma någonsin från den där affären, den saken är klar.

Sista fråga till Posten: Vad händer om datorn är nere? Kommer ingen att kunna hämta paket om systemet med kollinummer är ur funktion?