fredag 8 augusti 2008

Kontroll av kommentarsfält inom nätpress - del 2

Sakine Madon -fallet berörde jag nedan igår. Idag läste jag om en annan typ av kontroll. Anders Mildners blogg på Sydsvenskan kontrolleras av ett externt företag som "administrerar kommentarerna". Se citat från idag:

anders wrote:
Det är alltså INTE jag som tar bort era inlägg. Det är ett företag som Sydsvenskan har hyrt för att moderera den här bloggen. Jag vet inte varför de tar bort inlägg som inte behöver tas bort.
Jag vet heller inte varför det här problemet kvarstår efter så många månader.
Jag ber om ursäkt för att det fortfarande händer och hoppas att ni har förståelse för att jag inte kan påverka hur tidningen sköter sin sajt. Jag gör dock mitt bästa för att påverka så att detta aldrig ska hända igen.


So what is the point with comments anyway...?

TILLÄGG: Nu har jag pratat med min man om detta. Helt plötsligt började jag inse djupet av det hela. Om man går till Mildners blogg under Sydsvenskan finns det inte något där som skulle tipsa läsaren om att a) Mildners blogg skrivs utanför Sydsvenskan b) att ett privat företag modererar (tar bort) inlägg samtidigt som bloggen ligger under Sydsvensikans logga och under Sydsvenskans domänadress. Hur ska läsare fatta att detta egentligen inte är 100 % en Sydsvenskan-produkt? Och eftersom det är Sydsvenskans kvalitetssäkring som sajten utstrålar - vad gör privata företag därinne och varför får de syssla med något som ligger mycket nära censur ("tar bort inlägg")? Var ligger ansvaret? Vad är publicistiskt verksamhet?