tisdag 22 juli 2008

Karadzic fast

Det är en stor lättnad att Radovan Karadzic är fångad. Men hans gömmor har varit kända bl a för en del svenskar som regelbundet besökt Pale och bosnienserberna där. Gårdagens razzia var resultat av politik - inte ett resultat av spaning som äntligen ledde till något. Ni som följt mig redan före bloggarnas tid vet att jag även verkat under namnet Johanna R. Jag var ju gift med en bosnier och fick se kriget "inifrån". Ingen trodde på mig när jag berättade vad jag hört från förstahandsvittnen. Det var då jag blev mediekritiker och medieanalytiker - jag insåg att sanningen går inte berätta även om medier känner till det. Jag skulle kunna skriva en bok - och kanske ska - om flyktingar, flyktingläger, aningslösa myndigheter, våldtagna kvinnor, Carl Bildt i Kroatien, svenska ambassaden i Polen, kanadensiska ambassaden i Stockholm, finska delegater i Geneve, rödakorsflyget, malaysiska ministrar, inköp av franska luftvärnsvapen, människor som brann inklämda i traktorsdäck, döda och levande döda. Och om Archie. RIP. Men det får vänta ett tag.