lördag 19 juli 2008

HDTV, HDMI, TDV3-T, ANT-in, COAX, YPbPr ...

Jag var hemma i Åbo hos mamma och styvfarsan några veckor sedan. Medan de var på sommarstugan stannade jag hemma i stan och njöt lite av ensamhet. Och skrev så klart. Men en kväll ville jag titta på finsk tv. Haha! Trodde jag. Gamlingarna har en ny digi-tv och två separata boxar för radhusföreningen har det ena och det andra för kabel, digihit, satellitdit. Jag satt framför en tv som hade strömmen på, men lyckades inte få någon kanal in i rutan. Jag tryckte på alla knapparna på de olika fjärrkontrollerna, mer och mer hysteriskt, och utan glasögon såg jag ju inte ens vilka knappar jag testade. Jag fick inte i gång tv:n.

Idag har vi köpt detta.



Innan hade vi detta.









Jag vill kunna trycka på ettan för att få igång SVT kanal 1. Inget ok, inget p, inte någon menu hit och dit. Bara etta för etta, och tvåa för tvåa, osv. Och + för mer ljud och minus för mindre ljud. När maken installerat klart hade vi kanaler som jag inte ens visste fanns. Nu har vi HDTV, HDMI, TDV3-T, ANT-in, COAX, YPbPr ...

Jag kan konstatera att det blir mindre tv-tittande för mig framöver men å andra sidan blir jag mer social; jag kommer behöva någon i familjen som hjälper igång tv:n när jag ska titta.

Foton: JPA