lördag 14 juni 2008

Jag vill äga mitt namn

Varumärkesskydd är starkt. Jag kan inte sprida dynga om Volvo här utan att deras jurister får rätt att kräva skadestånd. Upphovsrätten ger mig rätten att tjäna ekonomiskt om mina verk säljs och sprids. Och det ska stå att det är mitt verk och det får inte läggas i ett sammanhang som vränger innehållet (t ex utnyttjas i reklam eller propaganda för något jag inte har godkänt).

Jag vill ha likadant skydd för mitt namn. Jag vill äga mitt namn. Jag ska kunna skriva ett kontrakt - som en aktiv handling - och låta t ex staten använda mitt namn i olika register, eller sjukvården för den delen. Men om någon sprider lögner, spanar på mitt namn i hemlighet, eller på något sätt skadar mig och mitt namn, ska jag kunna stoppa det snabbt och effektivt.

F ö är inte FRA -förslaget nytt. Jag skrev om det redan 1999.