onsdag 5 mars 2008

Vaddå vabba?


F-kassan jagar vabfuskare (vård av barn) - föräldrar som sägs fuska till sig bidrag när barnen är på dagis eller hos dagbarnvårdare. Förmodligen finns det såna. Men nog så vanligt är att vi vanliga småbarnsföräldrar glömmer ta ut vab-bidraget när vi faktiskt är hemma; telefonen ringer från dagis och barnet har kräkts, man rusar iväg och är borta från jobbet. Men när sjukdomen lagt sig har man glömt anmäla till F-kassan. Eller när F-kassan tar så lång tid på sig att betala / registrera betalningar att man glömt vilken dag det var tre månader sedan och bara struntar i att ta ut ersättning.

Men det slutar inte där. Försäkringskassan gör fel. När han på bilden här föddes jobbade jag i Sverige, hade anställning på fulltid och betalade skatt. Min man jobbade som utsänt för svenska staten inom EU - och vi bosatte oss i Tyskland under tiden barnet föddes och jag skulle vara hemma. Men tji - F-kassan menade först att jag hade inte rätt till föräldrapenning på grund av att vi bodde i Tyskland. Och maken skulle heller inte få något på grund av EU-jobb. Här blev inte två fel ett rätt utan upphöjt i kvadrat. ETT ÅR tog det att bråka med F-kassan innan vi fick brevet som nog borde ramas in: "Försäkringskassan beklagar det felaktiga beslutet och rättar till...".

Men jag fick inte vara hemma med barnet. När han var två månader fick jag fortsätta att jobba - undervisade klasser och hade honom i vagn på arbetsrummet. Och ammade på rasterna. Så låt oss fokusera rätt i det här vabbandet - nog görs det fel på båda sidorna, men det är ingalunda alla gånger fråga om att fuska. Eller fuskade F-kassan medvetet med vårt bidrag?