söndag 30 mars 2008

Ulla vågade och startade Skånes hemhälsa

Min vän Ulla har startat eget som sjuksköterska - hon har arbetat 25 år som sjuksköterska och är utbildad distriktssköterska. Hon har även hög kompetens i dialysvård och anhörigstöd.

Ulla anser att vi svenskar behöver sjukvård hemma - ibland i form av stöd och ibland med enklare saker som att ta bort stygnen eller hjälpa till med febriga barn. Hon är fast övertygad om att även vi ska kunna vara sjuka hemma som den övriga världen - och vården ska komma till oss. Jag har åkt min beskärda del nattbussar och taxi (som jag inte har haft råd med) med sjuka barn till akutmottagningar där man sedan parkerats i timmar och såklart med det friska barnet i släptåg för inte kan man lämna ett barn ensam hemma när man ska iväg med det andra.
Så jag kan inte göra något annat än välkomna Ullas idé och önska henne lycka till.

Här finns Ullas hemsida där det finns mer information om hennes verksamhet.