söndag 2 mars 2008

Näthot, grooming och föräldraansvar äntligen på tapeten

Sedan 1999 har jag pratat om hur vi ska uppfostra barn och tonåringar att använda nätet på det bästa sättet. Anledningen till att jag intresserade mig var att jag dels fick internet redan 1995 hem för att kunna skicka över material till finska tidningar som jag var korrespondent för. Därmed fick mina barn börja surfa också tidigt - de var de första i klassen som hade internet hemma. När jag sedan som medielärare på gymnasiet och från och med 1998 på Luleå tekniska universitet letade efter litteratur om hur man ska uppfostra barn för att använda nätet (för tv-uppfostran finns det hur mycket som helst studier allt från hur nära rutan man ska sitta till om reklam är skadligt för barnen, osv.) upptäckte jag att det fanns inget. Det som hade gjorts var internet som pedagogiskt verktyg och studier om hur man säljer saker på nätet (marknad) - men inget om att ha nätet hemma som ett socialt verktyg.

De äldre teoretikerna var inte oroliga heller - enligt dem var det ju bara en nyt typ av skrivmaskin Få kunde se möjligheterna och hoten med att barn och ungar fick direkt kontakt med okända vuxna på nätet utan att föräldrarna eller myndigheterna kunde göra något. Och i de få fallen som man lyfte frågan ställde alla frågan "vad gör skolan åt detta?" - Skolan??

Foto: Gunnar Lundmark
Så när jag inte hittade studien jag behövde gjorde jag den själv. Det är min licentiatavhandling i mediepedagogik: Den sociala offentligheten som blev klar 2004 på grund av några förseningar (varav en är 7 år och en glad internetspelare på barnsidor). Sedan dess har jag försökt att debatera och väcka frågan om vuxnas ansvar för att barn inte far illa på nätet.

Här är en artikel om mig på SVD:s näringsdel.
Här har jag chattat med oroliga föräldrar på Aftonbladet.
Här är det mer om det. Och här här ett ganska färskt inlägg på PC för alla.
Fler intervjuer har det varit under årenslopp bl a i UNT, Pitetidning osv. samt i radioprogrammet Föräldrarna (SR P1), med mera, men jag hittar inte länkarna bland allt bråte som ligger på google.

Här är min sajt där jag samlar info om detta området: www.reclaimthekids.blogspot.com

Och här är min avhandling i mediepedagogik som PDF: Den sociala offentligheten (2004)

Så jag blir gladast av alla att SVD har gjort en sån stor artikelserie om grooming och föräldraansvar. Läs den här idag. Nu är dessa frågor på tapeten för gott. HURRA!

Nästa steg är att titta på hur våra ungdomar påverkas politiskt och ideologiskt via skumma nätsidor. Det verkar som om många vuxna inte har fattat att t ex Sverigedemokraternas framgång har uppstått på grund av internet - de har ju varit bannlysta i gammelmedier och därigenom utvecklade nätsidor och internetstrategi tidigt - vilket fungerar just med den yngre målgruppen.