lördag 29 mars 2008

"Gravida ska inte dricka mer än två groggar om dagen"


Nu har Livsmedelsverket reviderat sina råd till ammande kvinnor. Fyra glas vin i veckan skadar inte barnet. Jag för min del konstaterar att vi har nog inte kommit längre sedan jag förra gången över 20 år sedan funderade på amning, graviditeter och alkohol.

Om amning
Faktiskt redan 25 år sedan utvecklade man vid Lunds universitet näring för förtidigfödda barn. Vanlig bröstmjölk är komponerat av naturen för färdigutvecklade barn och de förtidigtfödda "prenatala" barnen behöver mer byggmaterial för sin kropp än vad som finns i mammas tuttar. Då forskades det i bröstmjölk - hur den kan bli kraftigare. Jag gjorde ett radioinslag om detta - och pratade med experterna också om alkohol och nikotin i bröstmjölk. Professorn (vars namn jag glömt) sade att alkohol är inte så farligt för barnet och dessutom försvinner det från blodet / mjölken i mammas kropp inom 24 timmar. Han sade så här:
- Så om du ska festa när du ammar - pumpa ut mjölk på förhand och frys det (eller ha i kylskopet) för nästa dag - och pumpa ut den förorenade mjölken dagen efter och släng det. Däremot är cigaretterna och snus ett stort problem.

Enligt professorn lagras nikotinet i kroppens fettceller även långt efter man rökt och sipprar in i bl a bröstmjölken.

Om graviditet och sprit
Allt detta får mig nu finnas hur häpen jag blev i Tyskland när jag väntade mitt barn nummer 3 år 2000 och gick på första MVC -besöket i Frankfurt am Main. Det var annorlunda än här hemma. I Tysklannd togs det ultraljud varje gång jag besökte MVC. Efter elva ultraljud sade jag att det räcker nu - barnet är där och lever. Fostervattenprov skulle tas om man var över 36 år (tror jag det var). Jag var 38 men avböjde eftersom barnet var välkommet i vilket fall som helst. Fostervattenprovet är ju ett etiskt verktyg, och om man har bestämt sig att ta emot barnet som naturen ger en (eller gud?) så finns det ju ingen anledning att punktera säcken i onödan, för det är inte helt riskfritt heller. I Tyskland får man också en kontaktdoktor direkt och samma doktor som följer graviditeten kommer sedan till förlossningen, är det tänkt. Min doktor varnade mig också om alkoholens faror när man är gravid. Jag fick en broschyr om att MAN SKA INTE DRICKA MER ÄN TVÅ GROGGAR OM DAGEN OM MAN ÄR GRAVID - mer än så är farligt för fostret.

Jag höll på att svimma. Hemma ringde jag till syrrans make som är gynekologi Finland och har doktorerat i något med cellerna. Varför är det så olika råd hos oss och i Tyskland, 70 km från Sveriges sydkust? Det är ju som två olika planet? I Sverige skulle mitt barn bli omhändertaget om jag drack två groggar offentligt varje dag.

Han svarade och förklarade:
- I Tyskland går man på den absolut bevisade evidensbaserade vetenskapliga kunskapen. Och där är gränsen tydligen två groggar om dagen - det är vetenskapligt bevisat att mer skadar barnet. Hos oss går man på en "nollvision" för säkerhets skull. Staten tar ansvaret helt enkelt. Inga risker tas. Även om det inte är bevisat att mindre alkohol skulle skada fostret har man bestämt att försöka mammorna avstå helt och hållet.

Det förklarar saken. För övrigt skulle jag inte klara av två groggar om dagen om jag så försökte. ( Foto: perhekerho.net)