lördag 1 mars 2008

I´m back. Jag är tillbaka. Olen mukana leikissä.

Jag slutade blogga sex månader sedan på grund av orsaker som jag kommer säkert att komma in på senare men som kräver mer än 1500 tecken att förklara. Jag vill dock understryka att den viktigaste anledningen till att jag varit frånvarande i bloggvärlden är att jag har jobbat som en iller under hela hösten och vintern samtidigt som jag har varit mer eller mindre ensamstående mama för småttingen och skött hushåll och hund vid sidan om. Men det är slut nu. Min man är på väg till mig för gott - kör just nu genom detta regniga land - och vi börjar leva vanlig Svensson-liv här i Scania. Så det är väl dags att jag noterar mina tankar och observationer i en blogg.

Tre saker som har ändrats sedan flyttade från Skåne i början på 90 -talet

1) Man hör danska på gatorna i Skåne - på flygbåtarnas tid fanns inte på kartan att danskar skulle ha ett ärende till Skåne!

2) Folk röker ute på gatorna när de går - det ser man inte så mycket av i andra delar av landet, där står man stilla när man röker utanför krogen. Här går alla hit och dit med cigg i handen.

3) Alla över 10 år verkar cykla utan cykelhjälm.





Framför isbanan vid Gustav Adolf -torget kan det se ut så här på shiamuslimernas helgdag den 23 februari samtidigt som andra åker skridskor där. Skåne är en Bridgeblandning. Foto: JPA